ارمغانهای ظهور

هنگامی که خورشید آسمان ولایت و امامت ، مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کند، اولین لطفی که به مردم می کند اینست که عقلهارا کامل می نماید. وقتی انسان دارای عقل کامل شد مسلماً دیگر جهل جایی نخواهد داشت؛ زیرا عقل موجودی نوری است و به فرمایش امام صادق علیه السلام خداوند آن را از نور خویش و از طرف راست عرش آفریده و اولین مخلوق از روحانیین است.

امام باقر علیه السلام در حدیث دیگری فرمودند: « هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می گذارد وعقل و خرد های آنها را گرد می آورد، اخلاقشان را کامل می گرداند و بوسیله او مردم به رشد و کمال می رسند. » (اصول  کافی، ج1 ص11)

عقل بهترین موجودی است که  خداوند متعال بطور فطری آن را در انسان قرار داده و به فرموده امام صادق علیه السلام عقل چیزی است که  بوسیله آن خداوند پرستش می شود و بهشت بدست می آید.

امام سجاد علیه السلام نیز فرمودند:

« زمانی که قائم ما قیام کند خداوند متعال آفت و ضعف را از همه مؤمنین بر می دارد و نیرو و قوتشان را به آنان بر می گرداند.»

 (بحارالانوار، ج52، ص264)

آری؛ وقتی خداوند نور مطلق ملکوتش را در عالم وجود بوسیله مصدر کون و مکان حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف به ظهور برساند، چشم دل و گوش دل مؤمنین با نور ولایت باز می شود و شناخت و معرفت نسبت به معبود، عشق را به وجود می آورد و همه بندگان از عشق پروردگار سر از پا نمی شناسند و با وجود این نیرو و توانایی و نور ایمان دیگر ضعف و ناتوانی برایشان مفهومی نخواهد داشت.

وقتی خورشید ملکوت الهی ظهور نماید، ظلمت (شیطان)را از میان برمی دارد. چون وقتی نور مطلق آمد، جایی برای ظلمت وجود ندارد و هنگامی که مشیت و اراده خدا اینگونه باشد که دیگر فساد و ظلم و جوری وجود نداشته باشد، شیطان که مصدر ظلمت، بی عدالتی و فساد بوده و دشمن خدا و همه مؤمنین است، باید از میان برود.

امام باقر علیه السلام فرمودند: « منظور از وقت معلوم در آیه (فانک من المنظرین * الی یوم الوقت المعلوم) (حجر، 37 و 38) روز قیام قائم آل محمد صلی الله علیه و آله است. هرگاه خداوند او را برانگیزد، ابلیس در مسجد کوفه می آید درحالیکه بر زانوانش راه می رود و می گوید: ای وای از این روزگار! آنگاه از پیشانی اش گرفته شده، گردنش زده می شود. آن هنگام روز وقت معلوم است که مدت او به پایان می رسد.»

البته لازم به ذکر است که علت موفقیت شیطان در گمراهی مردم، قدرت او نیست، بلکه ضعف ایمان مردم است؛ چرا که در قرآن این ضعف شیطان در گمراهی افراد با ایمان کاملاً آشکار است:

« (شیطان) گفت : به عزت و جلال تو قسم که خلق را تماماً گمراه خواهم کرد مگر خالصان از بندگانت.»

 (سوره ص،83-82)

به راستی که مهدی موعود با آمدنش چه الطاف بیشماری را به ارمغان خواهد آورد. تکمیل عقل،فطرت روشن، چشم و گوش بینا وشنوای دل و ازبین رفتن دسیسه ها و القائات شیطانی و... که همه اینها زمینه ساز مخلص شدن را برای انسان مهیا می سازد.

« اوست خدایی که رسول خود را با دین حق به هدایت خلق فرستاد تا بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد، هر چند مشرکان و کافران ناراضی و مخالف باشند.» (توبه، 33)

ابو بصیر در مورد تفسیر آیه فوق از امام صادق علیه السلام سؤال نمود. حضرت فرمودند: به خدا سوگند هنوز تأویل آن نازل نشده است. ابوبصیر دوباره پرسید: فدایت شوم تأویل آن چه وقت نازل می شود؟ حضرت فرمود:« هنگامی که قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف به پا خیزد. پس چون خروج کند، هیچ کافر یا مشرکی باقی نمی ماند مگر اینکه از خروج آن حضرت ناراحت باشد.حتی اگر کافر یا مشرکی در دل سنگ باشد، آن سنگ خواهد گفت : ای مؤمن! دردل من کافر یا مشرکی پنهان شده است، او را به قتل برسان. سپس خداوند او را بیرون می آورد و یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف او را به قتل می رسانند.»    ادامه دارد.....

 (بحارالانوار، ج51 ص 60)                                                                 

وقت آن شد که به گل حکم شکفتن بدهی              ای سر انگشت تو آغاز گل افشانی ها

ادامه دارد ...