🌷 به این دلایل امام خود را دعا کن .

#قسمت.سوم

🌸 آیا پاداش احسان جز احسان است 🌸

🌺 احادیث و روایات از پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) در باب آثار و برکات وجودی امام فراوان است که ذکر آن در این مختصر نمى گنجد، لکن از باب نمونه به عنوان تیمّن و تبرّک، حدیثى را از امام سجّاد (ع) که بیانگر پاره اى از برکات وجودى امام (ع) است، ذکر مى کنیم: سلیمان از امام صادق (ع) و آن حضرت از پدر بزرگوارش امام باقر (ع) و آن حضرت از امام زین العابدین نقل مى کند که حضرتش فرمودند:

«ما (اهل بیت پیامبر(ص)) پیشوایان امت اسلام، حجت هاى خدا بر جهانیان، آقاى اهل ایمان، پیشواى روسفیدان و سرپرست مومنانیم. ما امان براى اهل زمین هستیم، همچنان که ستارگان امان براى اهل سمائند. ما کسانى هستیم که خدا به واسطه ما آسمان را بر فراز زمین نگه داشت و اهل زمین را از هلاکت نجات بخشیده است. به واسطه ما باران مى بارد و رحمت خدا منتشر مى شود و زمین برکاتش را بیرون مى آورد و اگر نبود در هر عصر و زمانى امامى از ما اهل بیت در زمین، زمین اهلش را فرو مى برد و هلاک مى کرد.
سپس فرمودند: از هنگام خلقت آدم تا قیامت، زمین از حجت خدا خالى نبوده و نخواهد بود; خواه حجتش در میان مردم آشکار و معروف باشد یا غایب و ناپیدا. خدا در زمین عبادت نمى گردید».
سلیمان گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم که مردم در زمان غیبت چگونه از امام غایب بهره مند مى شوند؟ آن حضرت فرمود: «همچنان که از خورشید هنگامى که در پشت ابرها است، بهره مند مى گردند».
احسان امام زمان (عج) به ما نحوه ‏های گوناگون دارد و از جمله آن‏ها دعا کردن آن حضرت در حقّ ما و دفع شرّ دشمنان و برطرف ساختن محنت‏ها و... می‏باشد. خداوند متعال می‏فرماید: «هَلْ جَزاءُ الإِحْسانِ إِلاَّ الإِحْسانُ»؛ (سوره الرحمن، یه 60) آیا پاداش احسان جز احسان است البته احسان به حکم عقل و شرع و فطرت انسانی، انگیزه دعا کردن است که:
أحسن إلی الناس تستعبد قلوبهم
فطا لما استعبد الإنسان إحسان
به مردم احسان کن که دل‏هایشان را به بند خواهی کشید و بسیار می‏شود که احسان، انسان را به بردگی می‏کشاند.

#نکته.ای.مهم
همه احسان آن حضرت در حق ما ثمره و نتیجه محبتش نسبت به ما است ولی یک نکته را که نباید غافل باشی اینکه محبت او در حق ما جز از جهت ایمان و اطاعت ما نسبت به خداوند تعالی نیست پس اگر محبت آن بزرگوار را می خواهی بر تو باد اطاعت خدای تعالی و مبادا که با مخالفت کردن با خداوند او را اذیت و با وی دشمنی کنی که از کسانی خواهی بود که خداوند درباره آنها فرمود:
"ان الذین یودون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره و اعدلهم عذابا مهینا"؛ البته آنان که خدا و رسولش را می آزارند خداوند در دنیا و خرت لعنتشان کرده است و برایشان عذاب خوارکننده ای آماده نموده است.
🌹 مرا ببخش نگشتم چنان که می خواهی 🌹 به پات جان نسپردم ز فرط خودخواهی
🌹 همیشه عهد شکستن ز سمت من بوده 🌹 مرا ببخش که سوگند خورده ام گاهی
🌹 تمام عمر فقط ادعا، که یار توام 🌹 ولی دریغ چه گویم، خودت که گاهی

📚 1) مکیال المکارم، محمد تقی اصفهانی
2) پاداش نیکی ها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال3) خبرگزاری شبستان4) وبلاگ حسینیه حضرت ولی عصر علیه السلام

🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷🌷