« یوم تبدل الارض غیر الارض »

« یوم تبدل الارض غیر الارض ». « روزی که زمین به غیر زمین تبدیل می شود ». (سوره ابراهیم آیه 48)

نعمانی روایت کرده که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چنین کند و مراد صورت زمین است که در عهد آن حضرت به صورتی دیگر مبدل می شود. (النجم الثاقب ج1 ص60)

مقدمه:

از این قسمت سعی می کنیم تا به شکل متفاوتی  این بخش را ارائه دهیم بدین صورت که در هر قسمت چند عنوان اصلی را ذکر می کنیم و در هر قسمت روایتی را آورده و به توضیح مختصری از آن بپردازیم.

مقدمتا باید عرض کنیم که یک تصور و تصویر عمومی از ظهور در بین مردم وجود دارد که می توان به جرات گفت که یا به طور کامل تصور درستی نیست و یا تصور مبهمی می باشد و خیلی اطلاعی از آن ندارند و البته با عرض تاسف این بی اطلاعی حتی در بین افراد درس خوانده و فرهیخته نیز وجود دارد.

بعضی از تصورات نادرست از جهان پس از ظهور

از جمله تصور نادرستی که در بین عامه موجود می باشد زمان و مدت جهان بعد از ظهور است که بعضی گمان می کنند پس از اتمام کار حضرت علیه السلام جهان نیز پایان یافته و قیامت می شود و این در حالی است که روایت های بسیاری ما را از رجعت ائمه علیهم السلام آگاه کرده و بلکه از حکومتهای طولانی و مکرر آنها به ما خبر می دهند. که در آینده انشاءا... مفصلا در این باره صحبت می کنیم.

یکی دیگر از تصویرهای مبهمی که در مورد جهان بعد از ظهور وجود داردچگونگی برقراری عدل می باشد. عده ای گمان کرده اند بعد از ظهور نیز مانند قبل از ظهور همین سیستم اداری موجود در جهان وجودداردو فقط با عدالت بیشتری کار انجام می شود و این در حالی است که اساسا نظام موجود در جهان پس از ظهور به طور کلی با این جهان فعلی ما متفاوت است که می توان به آیه ای که در ابتدای مبحث عنوان شده اشاره نمود وبا اینکه مردم عدالت راکه مانند سرما و گرما به خانه ها نفوذ می کند حس می کنند تصورات مبهم و نادرست بسیار دیگری وجود دارد که ما به مرور به آنها اشاره می کنیم و ما در این مقاله سعی می کنیم تصویر زیبای ظهور را که خود ائمه علیهم السلام ارائه کرده اند ارائه دهیم اگرچه هرچه سعی کنیم زیبایی آن زمان را به خوبی درک کنیم قادر نیستیم زیرا حلوا که نه بلکه از عسل مصفای آن زمان تا نخوری نمی دانی چیست و یا مانند این است که برای عده ای که از ابتدای عمر در تاریکی بوده و کسی به او بگوید نور این چنین است مسلما چنین فردی نمی تواند درک درستی از آن داشته باشد.

روایاتی از عصر ظهور

 اخلاق و خصوصیات مردم آن زمان:

حدیث اول: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: در دوران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف «یذهب الرّیا و تؤدّی الامانة»  ریا می رود و امانت ها رعایت می شود.

توضیح روایت: حقیقتا این کلام مولا علیه السلام پرده را از جهان پس از ظهور کنار می زند. آری ریا می رود یعنی همه ی کارها از روی اخلاص انجام می شود به عبارت دیگر همه مخلص می شوند آن هم همه ی مردم جهان و این حرف به آن معناست که همه صفات رذیله ریشه کن شده است و غیبت و ریا و تهمت و ... مطلقا وجود ندارد به چه جهان معطری! از طرفی امانت ها رعایت می شود. و امانت با توجه به آیه شریفه انا عرضنا الامانةَ .... و روایت ذیل آن از تفاسیر روایی الامانه یعنی الولایه، امانت همان ولایت است همان گوهر پاکیزه ای که جهان بر مبنای آن خلق شده دیگر کسی به آن خیانت نکرده و طبق آیه شریفه «تؤدّی الامانة الی اهلها» امانت را به اهلش بسپارید که اهلش همان اهل بیت علیهم السلام است آن را به آنها بسپارید.

حدیث دوم: امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند: ...... و اکمل به اخلاقهم: حضرت مهدی عجل ا... تعالی فرجه الشریف در زمان ظهور اخلاقشان را کامل می نماید. بحارالانوار ج52 ص326.

توضیح: و این همان است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هدف بعثت خویش را معرفی می فرمایند: پس 

برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شده ام و حضرت مهدی عجل ا... تعالی فرجه الشریف به عنوان وصی آن حضرت صلوات الله علیه و آله این کار را به پایان می برند و اخلاق را به طور کامل آورده و به ظهور و بروز می رسانند آن هم در همه ابعاد و به احسن وجه.

با توجه به این دو روایت می بینیم مشکلاتی که امروز بر سر راه بشر وجود دارد که ناشی از جهل و بی اخلاقی است چگونه از سر راه تکامل واقعی برداشته می شود و این ها به علاوه هم علم و عدالت و رفاه و آسایش و خیر و شادی و آزادگی و ... که مولا علیه السلام می آورند. که ادامه آن را در قسمتهای بعد خواهیم گفت انشاءالله.

نتیجه: آیا واقعا چنین روزگاری خواستنی نیست؟ و آیا شخصی عاقل آرزوی آنرا ندارد؟ پس چرا برای تحقق آن کاری نمی کنیم و نگران نیستیم.

مهدی  اگر  از   منتظرانت    بودیم                                                                چون دیده نرگس نگرانت بودیم

با این همه روسیاهی و سنگدلی                                                                ای کاش که از منتظرانت بودیم

امیدواریم که انشاءالله تعالی همگی آن زمان موفور السرور را درک کنیم.