به نام خدا

توحید در حکومت و سیاست و دین و قانون و در یک کلمه توحید در تمام زمینه ها که شالوده اساسى یک حکومت درخشان است ، در حکومت حضرت مهدى (عج ) تحت رهنمودهاى آن بزرگمرد الهى پدیدار مى شود، به عبارت دیگر، نفوس مردم ، تکامل و رشد مى یابد که در این صورت پایه نخستین حکومت عدل جهانى برقرار شده است

ما نمى توانیم درخشندگى حکومت جهانى حضرت قائم (عج ) را آنطور که هست نشان دهیم ، ولى شاید با ذکر چند ویژگى از ویژگیهاى این حکومت در همه زمینه هاى ، دورنمایى از این نظام بهشتى و سراسر عدل آن را توصیف نموده و در معرض دید خوانندگان قرار دهیم .
به طور کلى همانگونه که ائمه علیه السلام و امام صادق علیه السلام فرمودند:

(( ان اللّه یحیى الارض بعد موتها))
((خداوند زمین را پس از مرگش زنده مى کند.)) (250)

و این آیه را با ظهور امام قائم (عج ) تطبیق نمودند و فرمودند:
((خداوند زمین را به عدالت قائم (عج ) پس از مرگ رهبران ستمگرا زنده مى گرداند.)) (251)
با مقایسته زمین خشک و مرده با زمین پر از گل و گیاه و میوه و سبزه و آب و مقایسه آن با حکومت مهدى (عج ) به دست مى آوریم که حکومت جهانى آن حضرت تا چه اندازه اى از عدل و صفا و امنیت و شادمانى در همه زمینه ها برخوردار است . (252)

1- توحید سراسرى در همه زمینه ها
اکنون براى آشنایى بیشتر با این دوران سراسر درخشان که خداوند به آن سوگند یاد کرده (253) به ویژگیهاى زیر که نمایانگر دورنمایى از آن است توجه کنیم ، تا زمینه ساز این ویژگیها باشیم :
امام صادق علیه السلام فرمود:

((وقتى که قائم (عج ) قیام کند هیچ کافر و مشرک پیدا نمى شود مگر اینکه قیام او را انکار کرده و ناپسند مى شمرد ولى کار به جایى مى رسد که اگر کافر و مشرکى در شکم سنگى سخت ، پنهان شده باشند، آن سنگ مى گوید: اى مؤ من در شکم من کافر است مرا بشکن و او را بکش .)) (254)

و در عبارت دیگر فرمود:
((قائم (عج ) همه دین را در همه عالم آشکار مى سازد.)) (255)

امام باقر علیه السلام فرمود: امام قائم (عج ) هر منافق شکاکى را به قتل مى رساند. (256)

نیز امام باقر علیه السلام فرمود:
((حکومتهاى باطل نابود گردد، حکومتش شرق و غرب را فرا گیرد، دین خدا به وسیله قائم (عج ) زنده گردد و بدعتها و باطلها نابود شود.)) (257)

امام صادق علیه السلام در ضمن روایتى به مفضل رحمة اللّه فرمود:
((به خدا سوگند! اختلاف از میان ادیان برداشته مى شود و همه دینها به صورت یک دین درمى آیند چنانکه خداوند در قرآن مى فرماید: تنها دین در نزد خدا اسلام است .)) (258)
به این ترتیب وحدت جهانى معنوى پدید مى آید.
و به این ترتیب مى بینیم توحید در حکومت و سیاست و دین و قانون و در یک کلمه توحید در تمام زمینه ها که شالوده اساسى یک حکومت درخشان است ، در حکومت حضرت مهدى (عج ) تحت رهنمودهاى آن بزرگمرد الهى پدیدار مى شود، به عبارت دیگر، نفوس مردم ، تکامل و رشد مى یابد که در این صورت پایه نخستین حکومت عدل جهانى برقرار شده است ، آن هم در سطح کل جهان ، چنانکه در ذیل روایتى از امام کاظم علیه السلام آمده است : در تمام نقاط مشرق و مغرب کسى باقى نمى ماند جز اینکه معتقد به یکتایى خدا است . (259)
و چنانکه امام باقر علیه السلام فرمود:

(( اذا قام قائمنا وضع اللّه یده على رؤ وس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم ))
((وقتى که قائم (عج ) ما قیام کرد، خداوند دست رحمتش را بر سر بندگانش ‍ مى گذارد و به وسیله آن عقلها و اندیشه هایشان را به کمک هم گرفته و کامل مى سازد.)) (260)

در اینجا اضافه مى کنیم که آن حضرت اسلام را مو به مو و با کمال قاطعیت اجراء مى کند، زناکار همسردار را سنگسار مى نماید، و مانع زکات را گردن مى زند. (261)

2- پیشرفت عجیب علوم
شکى نیست که علم و دانش و رشد فکرى و فرهنگى نقش به سزایى در تکامل انسان دارد و بسیارى از مشکلات سر راه تکامل را رفع مى کند، در عصر انقلاب جهانى مهدى (عج ) یکى از امور، پیشرفت عجیب علوم در تمام زمینه ها است .

امام صادق علیه السلام فرمود:
((اصول علم و دانش داراى بیست و هفت حرف (رشته ) است ، تمام پیامبران آنچه براى مردم تا حال آورده اند دو حرف بوده ، وقتى که قائم (عج ) ما قیام کند بیست پنج حرف دیگر عموم را نیز آشکار مى سازد و در میان مردم رواج مى دهد و ضمیمه آن دو حرف مى کند تا بیست و هفت حرف تکمیل گردد.)) (262)

این پیشرفت نه تنها در علوم انسانى ، بلکه در علوم صنعتى و اقتصادى و غیره نیز پدید خواهد آمد.

امام صادق علیه السلام فرمود:
(( ان المؤ من فى زمان القائم و هو بالمغرب یرى اخاه بالمشرق ))
((مؤ من در عصر حکومت مهدى (عج ) در حالیکه در مغرب سکونت دارد، برادرش را که در مشرق است مى بیند.)) (263)

خود امام قائم (عج ) نیز همچون حضرت على علیه السلام اعلام مى کند:
(( سلونى قبل ان تفقدونى فان بین جوانحى علما جما))
((قبل از آنکه از میان شما بروم هر گونه سؤ ال دارید از من بپرسید چرا که سراسر وجودم سرشار از علم و دانش است .)) (264)

شخصى از امام صادق علیه السلام پرسد؛ مردم چگونه به قیام آن حضرت آگاه مى شوند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: ((هر یک از شما وقتى از بستر برخاست ، در کنار بسترش دعوتنامه اى مى بیند که در آن آیه 53 نور نوشته شده و سپس در آن آمد؛ اطاعت خالصانه نشان دهید.)) (265)
مفهوم این روایت به تکنیک ((فاکس )) که از وسایل مهم مخابراتى امروز است بسیار نزدیک مى باشد.
اینها نمونه هایى از روایات است که حکایت از پیشرفت و رشد همه جانبه علوم مختلف در حکومت جهانى حضرت مهدى (عج ) مى کند.

3- پیشرفت و رشد کشاورزى و امکانات
در تعبیرى از ائمه معصومین علیه السلام رسیده است :
((و لا یبقى فى الارض خراب الا یعمره ))
در همه زمین جاى خرابى نماند بلکه همه را آباد خواهد ساخت .)) (266)

و در عبارتى آمده پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
((در آن زمان زمین کبد و اشیاء گرانقیمت خود را بیرون مى فرستد و ثروت فراوان در میان مردم پخش مى شود.)) (267)

و دامدارى نیز در این عصر به طور چشمگیر پیشرفت مى کند (268)

4- برادرى و صفا و صمیمت
در آن زمان نه تنها مردم در جهت ظاهر مادى پیشرفت عجیبى مى کنند بلکه از لحاظ معنوى نیز که بسیار مهم و هدف اصلى است رشد شایانى دارند.

امام باقر علیه السلام فرمود:
(( اذا قام القائم جائت المزلملة و اتى الرجل الى کیس اءخیه فیاءخذ حاجته لا یمنعه ))
((وقتى که قائم (عج ) قیام کرد، رفاقت و برادرى برقرار شود، به طورى که هر کس دست به جیب برادرش کرده و به قدر نیاز بدون ممانعت از آن برمى دارد.)) (269)

کوتاه سخن اینکه یک اقتصاد سالم ضد طبقاتى براساس عدل و مساوات اسلامى برقرار مى گردد. (270)

5- امنیت و برکت و وفور نعمت و عدالت
در جهان مفاهیم ، واژه هایى بهتر از عدالت ، برکت ، امنیت و وفور نعمت نداریم .
در حکومت درخشان حضرت مهدى (عج ) تمام این مفاهیم به نحو احسن محقق مى گردد.

امام باقر علیه السلام فرمود:
((در آن زمان اگر پیر زنى از مشرق به مغرب برود کسى به او کار ندارد.))
امام صادق علیه السلام فرمود:(271)
((وقتى که قائم (عج ) قیام کرد، داورى به عدالت مى کند و ظلم و جور از میان مى رود، و راهها امن مى شود، زمین برکتهاى خود را آشکار مى سازد، و هر حقى به صاحبش برمى گردد، و همه مردم معتقد به اسلام مى شوند.
پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم در ضمن گفتارى فرمود:
(272)
(( تنعم فیه امتى نعمة لم ینعموا مثلها قط تؤ تى الارض اکلها (کنوزها) و لا تدخر منهم شیئا و المال یومئذ کدوس یقوم الرجل فیقول یا مهدى اعطنى فیقول خذ))
((آنچنان در میان امت من وفور نعمت مى شود که مثل آن هرگز نبوده است ، زمین گنجها و میوه هاى خود را آشکار مى سازد و از آنها چیزى کم نکند، و مال و ثروت همچون چیزى است که زیر دست و پا افتاده باشد، شخصى مى آید و مى گوید: اى مهدى (عج ) از اموال به من بده امام به او مى فرماید: بگیر)) (273)

و در عبارت دیگر فرمود:
((خداوند باران را از آسمان همواره بر آنها بفرستد و از زمین چیزى از گیاه نماند مگر این که سبز گردد.)) (274)

حضرت رضا علیه السلام در ضمن روایتى فرمود:
((قائم (عج ) وقتى که ظهور کرد نورش جهان را روشن مى کند، ترازوى عدالت بین مردم قرار مى دهد، هیچکس به کسى ظلم نمى کند، زمین براى او در نور دیده مى شود (یعنى به هر جاى زمین برود فورى و آسان است ) و او سایه ندارد و…))

باز نقل شده که در سال قیام آن حضرت بیست و چهار بار باران ببارد که آثار و برکات آن دیده شود. (275)
جالب اینکه : وفور نعمت و به عبارت دیگر اقتصاد خوب و خودکفایى در حدى است که مردم بى نیاز مى شوند و کسى براى صدقه و انفاق خود، شخص نیازمندى را پیدا نمى کند، چرا که همه مردم خودکفا و بى نیازند. (276)
علاوه بر این پیشرفتها، پیشرفتهاى دیگرى نیز در شهرسازى و راهسازى و نوسازى و توسعه نهضت سوادآموزى و پیشرفت قضایى و در یک کلمه پیشرفت در همه زمینه ها بوجود مى آید. (277)
کوتاه سخن آنکه : یک نهضت به تمام معنى پر از صفا و صمیمیت در دنیا به وجود خواهد آمد.

امام صادق علیه السلام فرمود:
((وقتى که قائم (عج ) ما قیام کند سراسر زمین به نور پروردگارش روشن مى شود، یعنى عدل و داد در سراسر زمین تا آنجا که طبیعت زمین پذیرا باشد اجرا خواهد شد.)) (278)

6- توجه کامل به اماکن مقدسه و توسعه شهرها و بهداشت
از آنجا که اماکن مقدسه مانند مسجد و… پایگاه مرکزى براى عبادت و تعلیم و تعلم در جهت تکامل نفوس است ، امام قائم (عج ) در این جهت نیز توجه خاص دارد، به طورى که امام صادق علیه السلام فرمود:
((وقتى قائم (عج ) ما ظهور کند در پشت کوفه ، مسجدى مى سازد که هزار در دارد، و خانه هاى کوفه به دو نهر کربلا متصل مى گردد.)) (279)
ایجاد مسجد بزرگى در پشت کوفه (صحراى نجف ) در روایتى از امام باقر علیه السلام نقل شده که مضمونش چنین است :

پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
((گویا حسنى (280) را (در کوفه ) با حسینى (ظاهرا منظور امام قائم (عج ) است ) مى بینم که حسنى با یارانش با حسینى بیعت مى کنند و در اطراف آن حضرت هستند، تا در جمعه دوم مردم گویند نماز پشت سر امام قائم (عج ) مساوى بانماز پشت سر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم است اما بر اثر کثرت جمعیت در مسجد کوفه جا پیدا نمى شود، امام (عج ) به پشت کوفه رفته و خط مسجد بزرگى را مى کشد که آن مسجد هزار در دارد، تا مصلاى بزرگ و فراگیر براى همه جمعیت باشد.)) (281)

در نوسازى و شهرسازى ، خانه هاى کوفه به خانه هاى کربلا متصل مى شوند. (282)
کوتاه سخن اینکه : آن چنان شرایط زندگى سالم در تمام ابعادش در زمان حکومت امام عصر(عج ) فراهم خواهد شده که به فرموده امام صادق علیه السلام : ((یک مرد در این عصر چنان عمر طولانى مى کند که داراى هزار فرزند مى شود.)) (283)

امام باقر علیه السلام فرمود:
((وقتى که قائم قیام کرد به کوفه مى رود و چهار مسجد را در آنجا ویران مى نماید. هر مسجدى که در زمین مشرف (بر خانه هاى مردم ) باشد، (284) ویران مى کند، راهها را وسیع مى نماید.))

به این ترتیب مى بینیم حتى اگر مسجد هدف غیر اسلامى داشت ویران مى شود. آرى هر مانعى را که در راهها است از میان برمى دارد و عوامل ناپاکى و نادرستى و حتى ناودانهایى را که موجب این کثافتها مى شوند از بین مى برد، هر بدعتى را نابود و هر سنت نیکى را احیاء مى سازد، قسطنطنیه (واقع در ترکیه ) و کوههاى گیلان و چین را فتح مى کند… (285)
جالب اینکه : در این عصر درخشان ، امکانات یک فرد صالح و مؤ من ، پرنده را از هوا فرود مى آورد و او آن را ذبح کرده و مى پزد و از گوشتش بهره مند مى شود. (286)
در میان این امور، آنچه که بسیار مهم است و امور دیگر مقدمه و وسیله آن است ، تکمیل نفوس و بالا بردن سطح معلومات و معنویات است ، که هدف تمام پیامبران و اولیاء خدا همین بوده است . (البته در پرتو تکمیل نفوس ، سایر مواهب مادى نیز به دست مى آید.)
ما وقتى که آیه 5، سوره قصص (( و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض …)) را که در مورد حکومت حضرت ولى عصر(عج ) مى باشد تحت مطالعه قرار مى دهیم ، واژه مستضعف را در روایات امامان علیه السلام مى نگریم مى بینیم بیشتر روایات ، مستضعف را به معنى کم عقل ، کم سواد، هدایت نشده ، بى خبر از قرآن و ناتوانى در فکر و شناخت گرفته اند. (287)

امام باقر علیه السلام در معنى مستضعف فرمود:
(( الذین لا یجدون حیلة و لا یهتدون سبیلا، لا یستطیعون حیلة الکفر و لم یهتدوا فیدخلوا فى الایمان فلیس هم من الکفر و الایمان ؛))
آنانکه چاره اى ندارند و به راه هدف ، هدایت نمى یابند، توانایى تشخیص ‍ تزویر کفر را ندارند، و راهى به هدایت نبرده اند تا ایمان آورند، آنها نه کافر و نه مؤ من هستند. (288)

نتیجه مى گیریم که اهم هدف امام قائم (عج ) تکیل نفوس و آگاه کردن مردم و خط دادن به آنها و هدایت کامل معنوى و علمى آنها و نجات دادن آنها از استضعاف در جهت معنى و فکر و اندیشه است ، در اینجا سخن را کوتاه کرده و آن را با اشعار ذیل و چند سخن از بزرگان پایان مى بریم .
سراسر صحن آن آرامگه جنات موعودى

بعینه چون بهشت کردگار آن ساحت غبرا

نه دردى هست و نه رنجى نه آلامى نه اسقامى

نه سودایى تنى افزون شود نه کاهش صفرا

هزاران گل شکفته گردد از آسیب گل چینان

به صد شادى کنار گل کشد صد عندلیب آوا

چریدى و چمیدى در امان ز آسیب صیادان

غزال کوهى و آهوى دشتى ، شادر در صحرا

و بالاخره به فرموده امام صادق علیه السلام :
(( فیاطوبى لمن ادرکه و کان من انصاره و الویل کل الویل لمن ناواه و خالفه و خالف امره و کان من اعدائه ؛))
اى خوشا به سعادت آنکس که امام مهدى (عج ) را درک کند و از یاورانش ‍ شود، و اى ، واى از هر جهت واى بر کسى که با او مبارزه و مخالفت کند، و از فرمانش سرپیچى نماید و در صف دشمنانش قرار گیرد. (289)

و به قول ابن عباس رحمة اللّه صحابى معروف پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و مفسر بزرگ :
(( فطوبى لمن ادرک زمانه ؛)) خوشا به سعادت کسى که زمان ظهور قائم (عج ) را درک کند. (290)

و به فرموده امام على علیه السلام : آیه
(( و نرید اءن نمن على الذیتن آستضعفوا فى الاءرض و نجعلهم اءئمة و نجعلهم الوارثین ؛))
مى خواهیم بر آنانکه در زمین مستضعف شمرده شدند منت نهیم و آنها را امامان و وارثان زمین قرار دهیم .

در مورد آل محمد علیه السلام است که مهدى علیه السلام آنها پس از رنج و سختى آنها، نهضت کند و به آنها عزت بخشد و دشمنان آنان را خوار نماید.

دولت کریمه (291)
یکى از دعاهایى که شبهاى ماه مبارک رمضان مى خوانیم ، دعاى افتتاح است ، این دعا را حضرت ولى عصر(عج ) به محمد بن عثمان (دومین نائب خاص از نواب اربعه ) تعلیم داده و او منتشر نموده است .
سید بن طاووس رحمة اللّه در اقبال خود در ذکر اسناد دعاهاى ماه رمضان ، دعاى افتتاح را پس از ذکر اسناد دعاهاى ماه رمضان ، دعاى افتتاح را پس از ذکر یک سلسله از ناقلین به محمد بن عثمان مى رساند که محمد بن عثمان رحمة اللّه آن را از امام زمان علیه السلام گرفته است .
علامه مجلسى رحمة اللّه در زادالمعاد نیز همین سند را نقل کرده و آن را سندى معتبر مى داند و مى گوید: امام زمان علیه السلام آنرا براى شیعیان نوشته است که هر شب ماه رمضان بخوانند، فرشتگان مى شنوند و براى خواننده آن استثفار مى کنند.
نکته جالب اینکه : در این دعاى شریف به طور جامع به ویژگیهاى حکومت حضرت مهدى (عج ) که به عنوان ((دولت کریمه خوانده شده اشاره شده است ، توجه عمیق به معنى این دعا براى منتظران مهدى (عج ) لازم است .
دولت کریمه عبارت از تشکیل دولت اسلامى است که تمام افراد آن از مزایاى حقوق و عدالت اجتماعى برخوردارند، و در پرتو آن دولت ، توحید و ایمان در سراسر زمین حکومت مى کند.
حضرت رضا علیه السلام در انتظار رسیدن چنین حکومتى ، دو آیه از قرآن را ذکر فرمود:

1- ((وارتقبوا انى معکم رقیب ؛)) شما در انتظار بمانید، من هم در انتظارم . (292)
2- (( فانتظروا انى معکم من المنتظرین ؛ )) شما منتظر باشید من هم با شما منتظر هستم . (293)

گر چه آیه اولى از قول حضرت هود علیه السلام و آیه دومى از قول حضرت شعیب علیه السلام به قوم خود است ، ولى حضرت رضا علیه السلام تاءویل فرمودند به ظهور امام زمان علیه السلام که همه باید در انتظارش باشیم ، و فرمود:
این انتظار نیکو انتظارى است . (294)

توجه امام علیه السلام به مکه ، کوفه و قم

یکى از شؤ ون یک حکومت جهانى ، و یا فراهم آوردن مقدمات آن ، استفاده از مراکز استراتژیکى و مهم از نظرات مختلف ،به خصوص از نظر معنوى است .
این مراکز همچون پایگاه و هسته هاى اصلى هستند که مى توان از آنها به عنوان فراهم آوردن اسباب کار، استفاده کرد. در روایات مربوط به حضرت مهدى (عج ) سه مرکز به خصوص اسم برده شده :
1- مکه 2-کوفه 3- قم که اینها در پیشبرد نهضت جهانى حضرت مهدى (عج ) اثر به سزایى دارند.
ما در اینجا با رعایت اختصار، شرحى درباره این سه مرکز ذکر مى کنیم ، تا رهنمودى براى مسلمین و آینده سازان منتظران حضرت مهدى (عج ) باشد و روز به روز بر رونق این سه مرکز در ابعاد مختلف بیفزایند.

1- مکه مرکز اولین جرقه هاى انقلاب جهانى حضرت مهدى (عج )
در روایات مى خوانیم : حضرت مهدى (عج ) در مکه کنار کعبه ظهور و خروج مى کند. (295)
هنگام ظهور به کعبه تکیه مى کند به صدایش را بلند مى نماید که :

((هان اى مردم جهان ، کسى که مى خواهد به آدم علیه السلام و شیث علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به موسى علیه السلام و یوشع علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به عیسى علیه السلام و شمعون علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم و امیرمؤ منان على علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به حسن علیه السلام و حسین علیه السلام بنگرد به من بنگرد، کسى که مى خواهد به امامان علیه السلام از فرزندان حسین علیه السلام بنگرد به من بنگرد و به نداى من پاسخ مثبت دهید، من از آنچه که آنها خبر داده اند و آنچه که خبر نداده اند به شما خبر مى دهم . ))(296)

خلاصه این روایت این است که تمام صفات پیامبران بزرگ و رسولان و اوصیاء آنها در وجود من جمع است ، من غیر از آنچه آنها آورده اند، شما را به زیادتر از آن آشنا مى کنم ، و اهداف آنها را تکمیل مى نمایم .
شما پیرو هر دینى هستید، گمشده شما در وجود من است به گرد من جمع شوید که به هدف کامل زندگى خود خواهید رسید.

امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه :
(( و اءذان من اللّه و رسوله الى الناس یوم الحج الاءکبر اءن اللّه برى ء من المشرکین ))
((و این اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم ) مردم در روز حج اکبر (روز عید قربان ) که خداوند و پیامبر او از مشرکان بیزارند.)) (297)

فرمود: ((منظور خروج قائم (عج ) و دعوت او از مردم به سوى رهبرى خود است .)) (298)
ناگفته نماند امام باقر علیه السلام در این حدیث یکى از مصادیق روشن این دعوت عمومى را بیان مى فرماید، که در آن وقت این دعوت به صورت کامل جامه عمل مى پوشد و تحقق عینى مى یابد.
موضوع دیگر اینکه : یاران امام زمان علیه السلام پس از ظهور در مکه (چنانکه قبلا گفتیم ) به آن حضرت مى پیوندند که از جمله آنها سیصد و سیزده نفر یاران خاص هستند و سرانجام ده هزار نفر شده و به سوى مدینه رهسپار مى شوند… (299)
موضوع دیگر اینکه امام زمان علیه السلام مسجدالحرام را خراب کرده و به اصل خود برمى گرداند و همچنین ، مقام حضرت ابراهیم علیه السلام را به جاى اصلى خود برمى گرداند.
در این مورد امام صادق علیه السلام فرمود:
((وقتى که قائم (عج ) قیام کند، مسجدالحرام را ویران نماید تا به جاى اصلى خود برگردد، مقام ابراهیم علیه السلام را به محل اصلى خود مى گذارد، دستهاى کلید داران (خائن ..) را قطع کرده و در کعبه آویزان مى نماید و بر آنها مى نویسد اینها دزدان کعبه هستند.)) (300)
و سه هزار نفر از خائنان و چپاولگران مکه را در شش نوبت به قتل مى رساند.)) (301)
از این مطالب نتیجه مى گیریم که نخستین جرقه هاى انقلاب جهانى آن حضرت در مکه بروز مى کند. و به این ترتیب مى بینیم آن حضرت مسائل تشریفاتى و تزئینى و فرعى را از بین برده ، و مردم را به ابعاد اصلى حج که مهمترین آن ، بعد سیاسى و عبادى آن است متوجه مى سازد.
با توجه به اینکه در اسلام ، بعد سیاسى نیز عبادت است .
و این یک درس بزرگى است براى طرفداران مهدى (عج ) که مکه این مرکز استراتژیکى و مهم دنیاى اسلام را به صورت کانون آتشفشان عدالت و معنویت و اتحاد بر ضد استکبار جهانى در آورند. و آنرا آماده ظهور امام عصر(عج ) کنند و از زیر یوغ استکبار، خارج نمایند.
در اینجا سخن را رها کرده و به گفتار پرمغز امام خمینى قدس سره که در پیام مهم خود به مسلمانان در آستانه برگزارى کنگره عظیم جهانى حج سال 1363 (چهارم شهریور مطابق 28 ذى القعده 1404) ابلاغ فرموده اشاره مى کنیم .
((… ابعاد مختلف این فرضیه الهى عظیم سرنوشت ساز )) حج به واسطه انحرافهاى حکومتهاى جور در کشورهاى اسلامى و آخوندهاى فرومایه کشورهاى اسلامى و کج فهمى هاى بعضى از معممین و مقدس ‍ نماها در تمام کشورهاى اسلامى در پرده ابهام باقى مانده است ، کج فهمانى که حتى با تشکیل حکومت اسلامى مخالف و آن را از حکومت طاغوت بدتر مى دانند…
…از همه ابعاد حج ، مهجورتر و مورد غفلت تر، بعد سیاسى این مناسک عظیم است که دست خیانتکاران براى مهجوریت و مورد غفلت تر، بعد سیاسى این مناسک عظیم است که دست خیانتکاران براى مهجوریت آن بیشتر در کار بوده و هست و خواهد بود و مسلمانان امروز و در این عصر که عصر جنگل است ، بیشتر از هر زمان ، موظف به اظهار آن و رفع ابهام از آن هستند…
روزى که ولى اللّه اعظم امام عصر(عج ) ظاهر شوند و در کعبه نداى عدالت سر دهند و بر خلاف ظالمان و کافران فریاد کشند، همین آخوندها هستند که او را تکفیر و از ستمگران پشتیبانى مى نمایند. (302)
… مراتب معنوى حج که سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه ، نزدیک مى نماید، حاصل نخواهد شد مگر آنکه دستورات عبادى حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود…
… اگر در این کنگره جهانى که همه اقشار ملتهاى مظلوم اسلامى از هر قشر و ملت و داراى هر زبان و مسلک و هر رنگ و قشر ولى با روش واحد و لباس ‍ مشابه ، دور از هر آلایش و آرایش اجتماع نموده اند، مسائل اسلامى اسلام و مسلمین و مظلومان جهان ، از هر فرقه حل نشود حکومتهاى مستکبر و زورگو نیز جایشان ننشینند، از اجتماعات کوچک منطقه اى و محلى کارى برنخواهد آمد و راه حل فراگیرى به دست نخواهیم آورد…
بیتى که براى قیام ، تاءسیس آن هم قیام ناس و للناس ، پس باید براى همین مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود و منافع ناس را در همین مواقف شریف تاءمین نمود ورمى شیاطین بزرگ و کوچک را در همین مواقف بزرگ انجام داد، مجرد کلید داراى بیت و سقایت حجاج و عمارت مسجدالحرام کافى نیست و مربوط به مقصد نیست ، ساده بودن بیت و مسجد همچون زمان ابراهیم علیه السلام و صدر اسلام و به هم پیوستن مسلمین در آن مکان بى آلایش و وافدین بى پیرایشش هزاران مرتبه بالاتر از تزئین کعبه و بناهاى مرتفع عظیم و غافل شدن از مقصد اصلى که قیام ناس و شهود منافع ناس ‍ است مى باشد.

(( اجعلتم سقایة الحاج و عمارة المسجدالحرام کمن آمن باللّه و الیوم الآخر و جاهدفى سبیل اللّه لا یستوون عنداللّه و اللّه لا یهدى القوم الظالمین .)) (303)

گویى این آیه در عصر ما نازل شده و گویاى حال ما است ، در عصر حاضر سرگرمى به سقایت و معیشت حجاج و به عمارت و تزئین مسجدالحرام و غفلت از ایمان به خدا و روز قیامت و کناره گیرى از جهاد فى سبیل اللّه را شعار خود قرار داده اند و کسانى که به این آیه عمل کنند آنها را ظالم مى خوانند.
و آیه 3، سوره توبه (و اذان من اللّه و رسوله …) درست برخلاف رفتار آخوندهاى دربارى و تاءمین کننده منافع شیطان بزرگ آمریکا است … که فتوا مى دهند حج باید از این مسائل به دور باشد…
مساءله ، مساءله حضور در محضر است و شاهد جمال محبوب ، گویى گوینده از خود در این محضر بى خود شده و جواب دعوت را تکرار مى کند، و دنباله آن سلب شریک به معنى مطلق آن مى نماید.
باید متوجه باشند که حج آنها حج ابراهیمى علیه السلام ((ابوالانبیاء صلوات اللّه علیه باشد و حج محمدى صلى اللّه علیه و آله و سلم (( و الا ما اکثر الضجیج و اقل الحجیج ؛)) (304) چقدر ناله کن زیاد است ولى حاجى حقیقى کم است ….
((از خداوند تعالى پیروزى اسلام و خذلان کفر و بیدارى مسلمانان و تعهدشان را در پیشبرد مقاصد اسلامى خواستارم . (305)
(( روح اللّه الموسوى الخمینى رحمة اللّه ))
نتیجه اینکه مسلمانان دوستدار حضرت قائم (عج ) باید به مکه و کعبه و حج ، اهمیت فراوان بدهند و فلسفه حج را درک کنند و اجرا نمایند و بدانند که عرفات مرکز شناخت و مشعر مرکز شعور و منى مرکز عشق و قربانى و ترور شیاطین تجسم یافیه است در این صورت کمک بزرگى به فراهم شدن اسباب کار در مورد ظهور آن حضرت کرده اند.
در اینجا این مطلب را با سخنى از وصیت امام على علیه السلام به دو فرزندش امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام پایان مى بریم .

(( اللّه اللّه فى بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا؛))
((خدا را، خدا را، در مورد خانه پروردگارتان (کعبه ) آن را تا زنده هستید خلوت نکنید، زیرا اگر این خانه ترک شود، کرامت و عزت خود را (از طرف خدا و مردم ) از دست خواهید داد.)) (306)

آرى باید مسلمانان با طرح جامع ایجاد شوراى اسلامى اداره امور حج ، با موج عظیم میلیونى ، همه ساله مسلمانان را خط بدهند و نتائج سودمندى از این مرکز عبادى سیاسى بگیرند، و بدانند که مراسم حج تنها بعد عبادى آن نیست و گرنه امام حسین علیه السلام روز هشتم ذى الحجه حج را رها نمى کرد و به سوى جهاد نمى رفت .
ناگفته نماند که مدینه نیز از مراکز مهم در رابطه با حکومت حضرت مهدى (عج ) است که آن حضرت با یاران خود از مکه به مدینه آمده و در آنجا جمعیتهاى زیادى به آن حضرت مى پیوندند و عده اى از مخالفان سرکوب مى شدند. (از اینکه مدینه را مستقلا ذکر نکردیم چون آن را جزء حجاز و در قلمرو مکه به حساب آوردیم .)
اینک به این روایت توجه کنید:

امام صادق علیه السلام فرموده :
((مکه ، حرم خدا و حرم رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و حرم امام على علیه السلام است و یک نماز در مکه معادل با صد هزار نماز است ، انفاق یک درهم در مکه معادل با انفاق با صد هزار است ، مدینه حرم خدا و رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و امام على علیه السلام است و یک نماز در آن معادل با هزار نماز، و انفاق یک درهم در آن معادل انفاق هزار درهم است .)) (307)

روایات دیگرى نیز در شاءن و مقام مدینه آمده که براى رعایت اختصار از ذکر آنها خوددارى شد.

2- کوفه مقر حکومت حضرت مهدى
قبلا گفتیم ، امام قائم (عج ) پس از ظهور از مکه به مدینه آمده و در آنجا همراه دهها هزار نفر از همراهان به سوى کوفه رهسپار مى شوند و مقر حکومت آن حضرت کوفه است یعنى همان محلى که مقر حکومت امیرمؤ منان حضرت على علیه السلام بود.
امام باقر علیه السلام فرمود:
((گویى قائم (عج ) را مى بینم در نجف کوفه که از مکه به آنجا آمده در حالى که پنج هزار فرشته که جبرئیل علیه السلام در طرف راستش و میکائیل علیه السلام در طرف چپش و مردم با ایمان در حضورش هستند، و آن حضرت لشکرها را در شهرها گروه گروه پراکنده مى کند.)) (308)

در کوفه حدود ده هزار نفر که ((بتریه نام دارند، جلو آن حضرت را مى گیرند و به او مى گویند از همانجا که آمده اى برگرد ما نیازى به فرزندان فاطمه علیه السلام نداریم ، امام (عج ) با آنها جنگ مى کند و همه آنها را به هلاکت مى رساند، و آنگاه وارد کوفه شده و هر منافق شکاک را مى کشد، و کاخ ‌هاى عظیم ظلم را ویران مى سازد، و جنگ افروزان را به قتل مى رساند تا خداوند خشنود گردد. (309)
آن حضرت در کوفه به توسعه راهها و خیابانها و شهرها و مساجد مى پردازد، بیست و هفت نفر که اصحاب کهف و یوشع علیه السلام و سلمان رحمة اللّه و ابودجانه رحمة اللّه و مقداد رحمة اللّه و مالک اشتر رحمة اللّه در میانشان است در نجف به آن حضرت مى پیوندند و در صف یاران آن حضرت قرار مى گیرند.
بالاءخره آنچنان در جهت ظاهر و باطن مردم به طور سریع و وسیع کار را به پیش مى برد که خداوند سراسر زمین را به نور الهى روشن مى کند و دیگر مردم نیازى به نور خورشید ندارند، ظلمت و تاریکى (ظلم و فساد) از بین مى رود، یک نفر مرد در زندگى خود آنقدر عمر مى کند که داراى هزار فرزند مى شود… (310)
موضوع دیگر توسعه دادن به شهر کوفه است که خانه هاى کوفه به رود کربلا متصل مى شود، و مسجد با شکوهى در پشت کوفه ساخته مى شود که هزار در دارد.
وسعت کوفه به حدى مى شود که اگر مردى در کوفه سوار بر استر راهوار بشود تا خود را به نماز جمعه برساند، نماز جمعه را درک نمى کند در صورتى که آن مرد در کوفه سکونت دارد. (311)
به این ترتیب مى بینیم کوفه (که عبارت دیگر آن شامل نجف و عراق است ) پایگاه حکومت جهانى حضرت مهدى (عج ) است ، همان جایى که در طول تاریخ پایگاه مردان بزرگ چون ادریس علیه السلام ، نوح علیه السلام ، ابراهیم علیه السلام ، عیسى علیه السلام و حضرت امام على علیه السلام و امامان دیگر بوده است .
که در روایات آمده امام صادق علیه السلام فرمود:

((کوفه باغى از باغهاى بهشت است ، قبر حضرت نوح علیه السلام و ابراهیم علیه السلام و 370 پیامبر دیگر و 600 وصى و قبر سرور اوصیاء حضرت امیرالمؤ منین على علیه السلام در کوفه است .)) (312)

قبر مردان بزرگى همچون حضرت مسلم علیه السلام نماینده اول امام حسین علیه السلام و قبر حضرت هانى رحمة اللّه و مختار رحمة اللّه نیز در کوفه مى باشد.
و حضرت امام على علیه السلام در تفسیر آیه 50 سوره مؤ منون :
(( و آویناهما الى ربوة قرار و معین ))
((ما حضرت عیسى علیه السلام و مادرش مریم علیهاالسلام را پناه دادیم در مکانى بلند و خوب .))

فرمود: ((منظور از این مکان (ربوه ) کوفه است و منظور از ((قرار مسجد است و منظور از ))معین فرات است . (313)
موضوع دیگر اینکه مهمترین مسجد، پس از مسجد اعظم کوفه ، مسجد سهله است که در حدود سه کیلومترى شمال غربى مسجد کوفه قرار گرفته است .
در روایات آمده حضرت ادریس پیامبر، در این مکان (که اکنون مسجد سهله است ) خیاطى مى کرد، و حضرت ابراهیم علیه السلام از آنجا سوى عمالقه بیرون رفت و…
امام صادق علیه السلام فرمود:
((گویا مى بینم ، حضرت قائم (عج ) را در مسجد سهله همراه خانواده خود. سپس فرمود:
هیچ پیامبرى مبعوث نشد مگر اینکه در این مسجد نماز خواند…
یکى از یاران به نام ابوبصیر رحمة اللّه عرض کرد: آیا امام قائم (عج ) همواره و همیشه در این مسجد خواهد بود؟ فرمود: آرى .
امام صادق علیه السلام فرمود: مسجد سهله خانه امام قائم (عج ) است . او عرض کرد: (امامان ) بعد از قائم (عج ) چطور؟(314)
حضرت فرمود: آنها نیز تا آخر دنیا در این مکان سکونت خواهند کرد. (315)
از این حدیث استفاده مى شود که در دوران رجعت ، پس از حضرت قائم (عج ) سایر امامان علیه السلام نیز همین مکان را پایگاه مرکزى خود قرار مى دهند.
در مورد فضائل و مقدس بودن سرزمین کوفه روایات بسیار به ما رسیده است ، و همچنین در مورد اهل کوفه امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: ((مؤ منین کوفه حجت مردم سایر بلاد هستند، و نیز خداوند قم و اهلش را حجت بر سایر مردم قرار داد.
و یک قسمت از روایات حاکى است که هیچکس قصد سوء به کوفه نداشته مگر اینکه به هلاکت رسیده ، کوفه محل امن است و خداوند بلا را از آن رفع نموده است .
و در روایتى که مرحوم صدوق رحمة اللّه در کتاب معانى الاخبار نقل مى کند، امام کاظم علیه السلام فرمود:
رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم مى فرمود: خداوند چهار سرزمین را اختیار و امتیاز بخشید چنانکه در قرآن فرمود:
(( و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الاءمین ؛ ))
((سوگند به انجیر و زیتون و طور سینا و این شهر با امن .))

منظور از تین ، مدینه است و منظور از زیتون ، بیت المقدس است و منظور از طور سینین ، کوفه است و منظور از شهر با امن مکه مى باشد. (316)
و در موضوع دفع و رفع بلا از این شهر روایات بسیار است از جمله در نهج البلاغه آمده که امیرمؤ منان على علیه السلام فرمود:
(( گویى تو را مى بینم اى کوفه ، که همچون چرم بازار عکاظ که مالش داده و کشیده مى شود، محل تاخت و تاز حوادث و حمله قرار مى گیرى ، من به طور حتم مى بینم که هر ستمگرى به تو نظر سوئى داشت ، خدا او را گرفتار مى سازد و یا به قتل مى رساند. (317)
همانگونه که حضرت على علیه السلام فرمود همانطور شد، کسانى که قصد خیانت به این شهر را داشتند، همه ذلیل و به هلاکت رسیدند.
جنایتکار معروف ((زیاد جذام گرفت ، شکم حجاج پر از مار شد، عمر بن هبیره و پسرش یوسف به برص مبتلا شدند، عبیداللّه بن زیاد و مصعب و ابوالسرایا به قتل رسیدند. (318)
شرکت کنندگان در خون حضرت مسلم علیه السلام و امام حسین علیه السلام هر یک به دست مختار رحمة اللّه مفتضحانه به درک واصل شدند.
به هر حال این شهر پر سابقه و مقدس و در کنارش حوزه عملیه نجف اشرف و قبر مقدس حضرت على علیه السلام ، این شهر حماسه ها و خاطره ها، پایگاه مرکزى حکومت مهدى (عج ) قرار مى گیرد، و با توجه به موقعیت استراتژیکى سرزمین عراق و اتصال آن به سوره و فلسطین و سپس سرزمین حجاز، و از یک طرف به ترکیه و شهرهاى مسلمان نشین شوروى سابق و ایران و… مرکز بسیار مناسبى در جهان اسلام براى مرکز حکومت جهانى اسلام و براى مرکزیت حکومت جهانى است ، نتیجه اینکه طرفداران امام قائم (عج ) باید عراق را از لوت طاغوتیان پاک سازند، و حوزه علمیه نجف را توسعه دهند و زمینه ساز خوبى براى ورود امام قائم (عج ) باشند.

3- قم ، آشیانه اهلبیت علیه السلام و مرکز نشر اسلام
در مورد قم و فضیلت سرزمین نیز، مطالب بسیارى گفته شده است از جمله :
امام صادق علیه السلام فرمود:
((براى خدا حرمى است و آن مکه است و براى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم حرمى است و آن مدینه است و براى على علیه السلام حرمى است و آن کوفه است و براى ما حرمى است و آن قم است و به زودى بانویى از فرزندان من در آن سرزمین دفن شود که نامش فاطمه علیهاالسلام است ، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب مى شود.
امام صادق علیه السلام این سخن را قبل تولد امام کاظم علیه السلام فرمود. و نیز در ضمن گفتارى امام صادق علیه السلام فرمود:
(319)
مردم قم یاور قائم (عج ) و خواهان حق ما هستند، آنگاه امام صادق علیه السلام سرش را به سوى آسمان بلند کرد و عرض کرد: خدایا این مردم را از هر فتنه اى حفظ کن و از هر هلاکتى نجات بده .

موضوع دیگر در قم وجود حوزه علمیه مقدسه قم است ، که توسط آن ، اسلام به جهان منتشر شده و مى شود.
و همچنین حدود 444 امامزاده در این شهر مدفون هستند و اصحاب ائمه علیه السلام و علماء و مراجع و شهداى بزرگ که هر یک بر رونق و صفاى معنوى این شهر افزوده است ، تا آنجا که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود: درى از بهشت در قم گشوده مى شود. (320)
امام صادق علیه السلام فرمود:
((پیش از ظهور مهدى (عج ) قم مرکز علم و دانش مى گردد و از آنجا به تمام شهرها در شرق و غرب ، علم و دانش منتشر مى شود، و حجت خداوند بر همه مردم تمام مى گردد و کسى نمى ماند که از این سرزمین بهره مند نشده باشد. (321)
قم چندین نام دارد از جمله نامهاى آن ((مجمع انصار القائم (عج )
(محل تجمع یاران امام زمان علیه السلام ) و ((ماوى للفاطمیین (پناهگاه منصوبین به فاطمه زهرا علیهاالسلام ) و بلد الائمه و بلد شیعة الائمه علیهم السلام (شهر امامان علیهم السلام و پیروان امامان )(( مقصم الجبارین مذاب الجبارین )) (شکننده ستمگران جبار، و خورد کننده آنها و… که همه این نامها از روایات گرفته شده است ) (322)
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:

مردى از قم برمى خیزد و مردم را به سوى حق دعوت مى کند، گروهى همراه او هستند همچون پاره آهن ، طوفانهاى تند حوادث آنها را از پاى در نمى آورد، و از جنگ خسته نمى شوند و نمى ترسند و توکلشان بر خدا است و عاقبت نیک براى پرهیزکاران است . (323)

و بالاخره صادق علیه السلام فرمود:
اهل خراسان بزرگان ما هستند و اهل قم یاران ما هستند و اهل کوفه اوتاد (مردان استوار) ما هستند. (324)

سابقه درخشان قم و ورود حضرت رضا علیه السلام به قم و دوستى مردم قم با امامان معصوم علیهم السلام در هر زمان و حوزه علمیه قم و مراجع بزرگ تقلید و علماء برجسته که از قم برخاسته اند، قبر منور حضرت معصومه علیهاالسلام در قم همه و همه بر شکوه این مرکز مى افزاید، و هم اکنون که از نشانه هایش پیداست زمینه سازى فرهنگى و معنوى و سیاسى و غیره که از ناحیه ساکنان و علماء قم براى قیام جهانى مهدى (عج ) مى شود در جاى دیگر سراغ نداریم .
مسجد جمکران پایگاه عظیم حضرت مهدى (عج ) در قم حضرت ولى عصر(عج ) به این مرکز توجه خاص دارد، و وجود مسجد جمکران در قم (که چند سالى نمى گذرد که مرکز قم خواهد شد) به دستور امام زمان علیه السلام به یک شخص صالح به نام حسن بن مثله رحمة اللّه ساخته شده ، که وى مى گوید: در شب هفده ماه رمضان سال 373 هجرى قمرى در سراى خود خوابیده بودم که ناگاه گروهى از مردم نصف شب به سراى من آمده و مرا بیدار کردند و گفتند برخیز امام زمان علیه السلام تو را خواسته ، برخاستم و همراه جماعت به همان مکانى که اینک مسجد است رفتیم ، دیدم امام زمان علیه السلام با گروهى روى تختى نشسته و فرمود:
برو به حسن مسلم رحمة اللّه بگو چند سالى است این زمین را زراعت مى کنى و ما خراب مى کنیم دیگر اجازه ندارى در این سرزمین زراعت کنى ، این زمین شریفى است خداوند این سرزمین را برگزیده است و اگر دیگر بار اینجا را کشت کنى عذابى به تو خواهد رسید.
عرض کردم : مردم مرا تصدیق نمى کنند، نشانه اى قرار بده .
فرمود:
ما در اینجا علامتى مى گذاریم به مردم بگو به این محل احترام کنند و آنرا بنا و تعمیر نمایند و چهار رکعت نماز بخوانند… در آخر فرمود: کسى که دو رکعت نماز (امام زمان علیه السلام ) را در این مکان بخواند گویا در کعبه نماز خوانده است .
حسن مثله رحمة اللّه و گروهى دیگر امام زمان علیه السلام را اطاعت کردند و در آنجا مسجد ساختند که هم اکنون با اضافه کردن مساجد و بناهاى دیگر بر تجلیل و عظمت جمکران افزوده شده است . (325)
به این ترتیب مرکزیت قم و توجه امام زمان علیه السلام به این مرکز و نشانه هاى معنوى قم و حوزه علمیه قم و مدارس علمى جدا دانشگاه حضرت صادق علیه السلام است همه و همه حکایت از آن مى کند که هنگام ظهور امام (عج ) این مرکز با توسعه بیشتر و عمیقتر در نشر اسلام راستین و فقه جعفرى در خدمت حضرت ولى عصر(عج ) قرار مى گیرد.
بنابراین باید به قم اهمیت فراوان داد، و زمیه سازان قیام حضرت مهدى (عج ) این مرکز را هیچگاه از یاد نبرند و با حمایتهاى خود بر رونق آن بیفزایند….
ضمنا ناگفته نماند که یکى از بلاد مقدس از نظر اسلام ، بیت المقدس است ،مسجد اقصى در این شهر قرار دارد که دومین معراجگاه پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم است .
و شاید بتوان احتمال داد که شکست و هلاکت دجال با دار و دسته اش در بیت المقدس توسط حضرت مهدى (عج ) و یارانش ، یک جهتش پاک کردن سرزمین مقدس بیت المقدس از لوث وجود صهیونیستها و اشغالگران قدس ‍ است .
به این موضوع نیز باید توجه داشت که در احکام اسلامى نماز مسافر در چهار مسجد یعنى مسجدالحرام و مسجدالنبى صلى اللّه علیه و آله و سلم و مسجد کوفه و حائر (حرم ) امام حسین علیه السلام حالت تخییر دارد یعنى هم مى تواند تمام بخواند و هم مى تواند قصر (شکسته ) بخواند، این دستورها حاکى است که این مکانهاى مقدس براى مسلمانان همچون وطن است و بعضى از فقهاء تخییر نماز مسافر در چهار شهر یعنى مکه و مدینه و کربلا و کوفه را جایز دانسته اند. (326)
به هر حال باید دست استکبار جهانى را از این مکانهاى مقدس و استراتژیکى قطع کرد و این مراکز را براى استقبال از امام قائم (عج ) آماده ساخت و آماده نمود.

برگرفته از سایت :المهدویه