شگفتیهای عصر ظهور

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

السلام علی القائم المنتظر و العدل المشتهر، السلام علی السیف الشاهر و القمر الزاهر و النور الباهر، السلام علی ربیع الانام و نضره الایام. (1) سلام بر قائم منتظر و عدل پر آوازه، سلام بر شمشیر از نیام بر آمده و ماه تابان و نور درخشان، سلام بر خورشید تاریکی و ماه تمام، سلام بر بهار مردمان و خرمی زمان. عنوان دولت مهدی (ع) و سیرت مهدی (ع) از دیرباز مورد توجه و تامل بوده است و ذهن و اندیشه دوستداران حق و عدل را به خود مشغول می داشته است، اینکه دولت آن خورشید مغرب (2) ، چگونه دولتی است و سیرت آن بر پا دارنده عدل تمام، چگونه سیرتی است. آن دولتی که منتظران چشم امید بدان دارند و آن سیرتی که دوستداران حق و عدل به آن دل سپرده اند، چگونه است. اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله. (3) خدایا از تو امید داریم که دولت با کرامت آن امام زمان را به ظهور آوری و اسلام و اهلش را با آن عزت بخشی و نفاق و اهل نفاق را ذلیل و خوار گردانی. آن دولت کریمه و آن سیرت جلیله چگونه است که یادش نیز روشنی بخش دل منتظران است؟ هر انسانی به فطرت خود - که عشق به کمال مطلق است - خواهان آن دولت و آن سیرت است و سخن از آن، پاسخی به تمنای فطرت آدمی (حق خواهی و عدالت دوستی) است. سعی می کنیم در این مقال بدان بپردازیم(برگرفته از کتاب دولت مهدی (عج) سیرت مهدی(عج))

پاورقی

(1) مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الامر، صص 970 - 969.

(2) خورشید مغرب، صص 137 - 136.

(3) دعای افتتاح، مفاتیح الجنان، ص 326.

ظهور انقلابی

بنابر روایاتی مشهور که از پیشوایان معصوم وارد شده است، امام عصر (عج) به دنبال یک تحول انقلابی، دولتهای باطل و ستمگر را مضمحل می سازد و دولتی سراسر حق و عدل بر پا می کند، چنانکه در حدیث امام باقر (ع) آمده است:

اذا قام القائم ذهب دوله الباطل. (1) هنگامی که قائم قیام می کند، هر دولت باطلی از بین می رود. در حدیثی که متفق فریقین است، از رسول اکرم (ص) نقل شده است که فرمود: لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج رجل من اهل بیتی یملا الارض عدلا کما ملئت ظلما و جورا. (2) اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند همان یک روز را چنان دراز کند تا مردی از خاندان من خروج کند و زمین را پس از آنکه پر از ستم و بیداد شده باشد، پر از عدل و داد کند. این گونه است که دولت کریمه او بر پا می شود و آن حضرت با سیرت نیکوی خود همگان را از آب گوارای عدالت سیراب می سازد.

. ابوالعلاء معری حکیم و ادیب بزرگ در این باره چنین سروده است

متی یقوم امام یستقید لنا

فیعرف العدل اجبال و غیطان (4) .

آن ییشوایی که انتقام ما را (از ستمگران) خواهد گرفت کی قیام خواهد کرد؟ تا با قیام او کوهها و دشتها طعم عدالت (واقعی) ره بچشند؟

 

پاورقی

(1) ابو جعفر محمد بن یعقوب الکلینی، الکافی، صححه و علق علیه علی اکبر الغفاری، دار الکتب الاسلامیه، طهران، 1388 ق. ج 8، ص 278.

(2) ابو جعفر محمد بن الحسن الطوسی، الغیبه، الطبعه الثانیه، مکتبه بصیرتی، قم، 1408 ق. ص 112، و نیز ر. ک: ابو جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی (الشیخ الصدوق)، کمال الدین و تمام النعمه، مکتبه الصدوق، طهران، 1395 ق. ج 1، ص 318، امین الاسلام ابو علی الفضل بن الحسن الطبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القران، مکتبه المرعشی النجفی، قم، 1403 ق. ج 4، صص 152 ، 67.

 (4) اللزومیات، الطبعه الثانیه، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1406 ق. ج 2، ص 352.

یاران مهدی

آن حضرت با شمشیری از نیام بر آمده قیام می کند و موانع عبودیت و کمال آدمیان را رفع و مقتضیات آن را فراهم می کند. جابر جعفی از امام باقر (ع) درباره ظهور انقلابی مهدی (ع) نقل کرده است که حضرت فرمود که چون مهدی (ع) آید میان رکن و مقام نماز گزارد، آن گاه روی به مردم نماید و فریاد کند: الا انا نستنصر الله الیوم و کل مسلم. بدانید که امروز از خدا یاری می جوییم و از مسلمانان. سپس امام باقر (ع) فرمود:

 

 

و یجی ء و الله ثلاثمائه و بضعه عشر رجلا فیهم خمسون امراه یجتمعون بمکه علی غیر میعاد فزعا کفزع الخریف. (1) به خدا سوگند سیصد و سیزده تن نزد او گرد می آیند که در میان آنان پنجاه زن هست. آنان بدون قراری از پیش، از این سوی و آن سوی مانند ابرهای پراکنده پاییزی به هم می پیوندند و در مکه به حضور مهدی می رسند. انقلاب آغاز می شود و سیصد و سیزده نفر به تعداد مجاهدان غزوه بدر گرد می آیند تا همان گونه که شرک و اشرافیت و ستمگری به دست مبارک پیامبر و پیروانش شکسته شد، این بار پایان پذیرد و دولت عدالت بتمامه رخ نماید. البته آنان فرماندهان و کارگزاران اصلی امام (ع) و دولت او هستند. ابوبصیر روایت کرده است که مردی از اهل کوفه از حضرت صادق (ع) پرسید چند نفر با قائم (ع) قیام می کنند؟ زیرا مردم می گویند آنان به تعداد شرکت کنندگان در جنگ بدر یعنی سیصد و سیزده نفر هستند. حضرت فرمود: ما یخرج الا فی اولی قوه، و ما یکون اولوا القوه اقل

 

من عشره آلاف. (2) او قیام نمی کند مگر با افراد صاحب قوت و این افراد صاحب قوت کمتر از ده هزار نفر نیستند. بنابر این تعداد یاران حضرت صاحب الامر (ع) منحصر به سیصد و سیزده نفر نیست، بلکه آنان پرچمداران و فرماندهان آن حضرت و نخستین کسانی هستند که به او می پیوندند، (3) چنان که خبر مفضل بن عمر از امام صادق (ع) بر آن صراحت دارد: کانیی انظر الی القائم علی منبر الکوفه و حوله اصحابه ثلاثمائه و ثلاثه عشر رجلا عده اهل بدر، و هم اصحاب الالویه و هم حکام الله فی ارضه علی خلقه. (4) گویا قائم را می بینم که روی منبر کوفه نشسته است و یارانش که به تعداد مجاهدان زوه بدر سیصد و سیزده نفرند، دور او را گرفته اند، و آنان پرچمداران او و حکمرانان الهی در زمین بر خلق او هستند. آنان با قوتی الهی قیام می کنند و دولت مستضعفان صالح را بر پا می دارند که اراده الهی چنین است: و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. (5) .

 

 

و ما اراده داریم که بر مستضعفان زمین منت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (حکومت روی زمین) قرار دهیم. آنان از هر عیب و آفتی بری خواهند بود و دلهایشان چون پاره های پولاد خواهد بود. سیادت و دولت حق از آن ایشان خواهد شد. از امام سجاد (ع) روایت شده است که فرمود: اذا قام قائمنا اذهب الله عز و جل عن شیعتنا العاهه، و جعل قلوبهم کزبر الحدید، و جعل قوه الرجل منهم قوه اربعین رجلا و یکونون حکام الارض و سنامها. (6) چون قائم ما قیام کند، خداوند عیب و آفت را از شیعیان ما برطرف کند، و دلهای آنان را چون پاره های پولاد سازد، و به هر مردی از ایشان نیروی چهل مرد دهد، و آنان حاکمان و سروران زمین خواهند بود.

 

پاورقی

(1) تفسیر العیاشی، ج 1، ص 65، البرهان ج 1، ص 164.

(2) کمال الدین، ج 2، ص 654،

(3) ر. ک: بحار الانوار، ج 52، ص 323 (بیان علامه مجلسی ذیل حدیث یاد شده).

(4) کمال الدین، ج 2، صص 673 - 672، بحار الانوار، ج 52، ص 326.

(5) قرآن، قصص / 5.

(6) بحار الانوار، ج 52، ص 317.