شهر قم و بلکه همه ایران و حتی همه جهان در سوگ و ماتم عظیم فرورفته است. عده ای سر بر آستان مولا امام رضا (ع) نهاده و به ایشان تسلیت عرض می‌کنند. عده‌ای در جمکران پرچم عزا افراشته‌اند و از بانویی ارجمند سخن می‌گویند. سخن از وفات بانویی است که همچون زینب علیهاالسلام که برای قیام قربانی داد و خورشید عاشورا را با صبرش تعریف کرد، او نیز با قدم‏‌های پر از سرزندگی، به سرزمین کویری قم، حیات بخشید و در رگ ایرانیان، خون حمایت از ولایت را جاری ساخت.

مردم ایران از بانویی سخن می‌‏گویند که بارگاه زیبایی‌اش، پناهگاه دل‏‌های عاشقی است که در جمکران بیتوته می‏‌کنند و به نیابت از شیعه، در نتیجه شب‏‌های کویری قم، سر بر آستان حرم حضرت دوست می‌‏سایند و برای ظهور گل نرگس، دعا می‏‌کنند و از بانوی کرامت، برای شکوفه دادن درخت اجابت، استمداد می‌‏طلبند.
آری! سخن از دردانه‌ای به نام فاطمه است؛ فاطمه‌‏ای که برادرش رضا علیه ‏السلام او را معصومه نامید.
معصومه یعنی کسی که تفسیر معصومیت است که روزگاری در مدینه طلوع کرد. فاطمه‌ای که اقامت غربت است در روزگار غریب نگاه‌ها، معصومه تفسیر بلند تبعیت است از ولایت و نگاه سبزی است که از معصومیت سرچشمه می‏گیرد. این بانوی بی‌نظیر و ملجأ ایرانیان وصف روزگار دلدادگی است و از غربت به قربت رسیدن.

چه بگویم در سخن از این بانو جز آنکه:
معصومه ترجمان بلند عاشوراست و قصه «با زینب هم سفر شدن»
معصومه فلسفه شیدائی است و غزل ماندن و بودن
معصومه نگین ایران است که در قم می‏‌درخشد
معصومه ضریب بالای ارادت به ولایت است
معصومه قصه بلند مدینه تا مشهد است
معصومه انتهای تبلور است
معصومه سر سلسله تنهائی است و معصومه فانی فی اللّه است
و معصومه آرام جان ایرانیان است.

وفات حضرت فاطمه معصومه (س) تسلیت باد.

منبع: www.setare.com