ابن عیّاش در کتاب «مقتضب الاثر»از «نوشجان بن بود مردان» نقل کرده که
چون ایرانیان در جنگ «قادسیه» شکست خوردند، و یزدگرد از کشته شدن «رستم فرّخ‏زاد» سردار لشکرش و عدالت عرب مطلع گشت و دانست که پنجاه هزار تن از سپاهش در نبرد با مسلمین کشته شده ‏اند.
در حالى که با کسانش عزم فرار داشت در ایوان کاخ خود ایستاد و گفت:...
ابن عیّاش در کتاب «مقتضب الاثر»از «نوشجان بن بود مردان» نقل کرده که
چون ایرانیان در جنگ «قادسیه» شکست خوردند، و یزدگرد از کشته شدن «رستم فرّخ‏زاد» سردار لشکرش و عدالت عرب مطلع گشت و دانست که پنجاه هزار تن از سپاهش در نبرد با مسلمین کشته شده ‏اند.
در حالى که با کسانش عزم فرار داشت در ایوان کاخ خود ایستاد و گفت:
هان اى ایوان! درود من بر تو باد! آگاه باش! هم اکنون از تو روى بر میتابم تا وقتى که من یا مردى از فرزندان من که هنوز زمان وى نزدیک نشده و موقع آمدن او فرا نرسیده است، برگردیم.
سلیمان دیلمى میگوید: خدمت امام جعفر صادق علیه السّلام رسیدم و عرض کردم:قربانت گردم مقصود یزدگرد از «یا مردى از فرزندان من» چیست؟
حضرت‏ فرمود:
او مهدى صاحب الزمان است که بفرمان خدا قیام خواهد کرد. و او ششمین فرزند من و اولاد دخترى یزدگرد است. او از فرزندان یزدگرد است و یزدگرد نیز پدر وى میباشد. « میدانیم که شاه زنان دختر یزدگرد معروف به« شهربانو» مادر امام زین العابدین( ع) است».